Espanja,Fantastico!! - Reisverslag uit Níjar, Spanje van carla klaveren - WaarBenJij.nu Espanja,Fantastico!! - Reisverslag uit Níjar, Spanje van carla klaveren - WaarBenJij.nu

Espanja,Fantastico!!

Door: Carla13

Blijf op de hoogte en volg carla

17 Januari 2015 | Spanje, Níjar

Lieve beste mensen,familie en vrienden,
Alweer een nieuw jaar. Dat het een ieder het beste moge brengen.
Ik ben 6 Januari vertrokken naar Spanje,Malaga en vandaar met de bus naar Almeria,met eindpunt Nijar. Een gezellig levendig plaatsje 20 km van de kust.Hier vind je nog het echte Spaanse leven.Hier ga ik helpen bij 2 Franse vrouwen die een finka(huis met grond)gekocht hebben 4 maanden geleden en daar een vlindertuin willen openen in de zomer.Als ze alle vergunningen rond krijgen.Een stuk grond wordt dan bespannen met gaas en beplant met lekkere planten en bloemen voor de vlinders.Die kan je blijkbaar bestellen per soort en kleur.De vlinders bedoel ik dan.
Eerst was het erg wennen,ik verbleef de eerste week in een piep klein huisje samen met een stille man uit Madrid.Ik had de slaapkamer,hij sliep in de woonkamer onder de trap die leidde naar het dakterras met zo`n drooglijntje voor de was.Slaapkamer en woonkamer waren gescheiden door een gordijn.Hij sprak alleen Spaans en was Frans aan het leren.
Maar alles went,zelfs slapen met een vent!Grapje,Ma.
Mijn moeder leest het ook. Maar goed,er was geen internet,weinig heet water voor de douche,koud binnen met een klein kacheltje.
Maar ja, als je op deze manier reist moet je je aanpassen. Het werk is wel erg leuk en de Franse vrouwen zijn reuze aardig, het eten is goed en ze hebben een jonge schaapshond van 2 mnd.,die Max heet.Erg speels en reuze lief.
Nu,na 10 dgn. is er veel verbeterd.De spanjaard is vandaag naar Madrid vertrokken,er zijn 3 jonge mensen uit Latvia gekomen en ik ben sinds dinsdag verhuist naar een veel beter klein huisje,10mtr. verderop.Daar is wel internet,meer warm water,zelfs een echt terras met bank en stoelen en dakterras met drooglijn.Die 3 andere helpers wonen nu in het andere huisje. Ze komen wel hier voor de internetgebruik. We noemen dit huisje ook wel het internetcafe.
Verder is het leven hier heerlijk ontspannen,om 9.00 worden we opgehaald met een busje in het dorp,15 min. lopen. In de finka krijgen we ontbijt,soms buiten,soms binnen. Het weer is echt heel goed,19C., met veel zon. Daarna werken we samen in de tuin,wieden onkruid,zagen bomen en struiken om,spelen met Max
stoken vuurtjes,schuren de muren van een groot zwembad,koken
maken paden met grote stenen en we hebben al sla,uien,aardappels en snijbiet gepoot!
Na 4 uur met een pauze,eten we warm buiten.Pas 1 X binnen gegeten,toen regende het.We eten glutenvrij,dus veel groente,sla,kaas,heerlijke toetjes en natuurlijk verse sinaasappels
en mandarijnen uit de boomgaard.Ik heb het erg naar mijn zin,ben veel buiten,wandel s`middags naar het dorpje en verken de omgeving.Praat veel met de andere helpers,goed om al die verhalen te horen. Één van die Franse vrouwen heeft hier gewoond in Almeria,haar ouders wonen er nog. Ik blijf hier tot eind Januari,dan ga ik naar een Engels echtpaar in de buurt van Malaga. Allen een lieve groet,hasta luego,
Carla

• 17 Januari 2015 - 19:33

Nely De Jong:

Ha die Carla,
    Dat klinkt allemaal weer heel erg gezellig, fijn dat je nu je "eigen" waslijntje hebt!
    Wat heerlijk buiten eten en al plantjes in de grond! groet Nely en Wim

• 17 Januari 2015 - 20:11

Martien&Nella:

Hola Carla,cómo estás?

Domme vraag eigenlijk want als ik je verslag goed gelezen heb, vergaat het je geweldig!
    Jaloers makend mooi weer, leuke ontmoetingen en bovenal los van de 'rat race', ja geniet er maar heerlijk van. Je eigen skills komen je goed van pas.
    Kook je zelf nog weleens? Jij barst ook van de lekkere recepten en die passen vast bij een glutenvrije maaltijd.
    We volgen je op de voet en genieten mee. Het publiceren van een reactie lukt blijkbaar niet altijd maar ik blijf het proberen.
    Lieve Carla, geniet van zaaien en poten(wat een gek idee midden in de winter), van hond en ontmoetingen en misschien krijg je nog iets mee van de vlinders!
    tot 'ziens',
    Liefs, Nella.

• 17 Januari 2015 - 20:32

Wout En Ineke:

Hallo Carla,
    Je start het kersverse nieuwe jaar weer ontzettend enthousiast! We hebben erg moeten lachen om je verslag en zien jou al helemaal voor ons in dat piepkleine huisje. En dan ook nog samen met een mannelijke Spaanse gast. Hilarisch vonden we je verhaal daarover. Maar goed, je bent inmiddels opgeklommen naar betere huisvesting. Een soort promotie dus. Gelukkig maar! Je maakt weer van alles mee. Wij vliegen vannacht naar Fuerteventura. Lekker een paar weken van de zon genieten. Hebben er erg veel zin in! Carla, we hopen dat je blijft genieten van alles en iedereen om je heen! En wat je moeder betreft, die hoeft zich om jou geen zorgen te maken want jij loopt echt in geen zeven sloten tegelijk! Maak er wat moois van Carla! Dat hopen wij ook te doen!
    Een lieve groet van Wout en Ineke.

• 19 Januari 2015 - 20:19

Dinant:

hoi Carla,
    Zo je hebt alweer het nodige "beleefd" in de eerste weken van 2015!
    Gelukkig niet meer in het piepkleine huisje met die meneer waar je het al over had.
    Nu je eigen plekje en beter voor zover het lijkt.
    Fijn dat je het weer zo naar je zin hebt en lekker temperatuurtje maar ook de gezelligheid
    van de mensen om je heen en wandelen en andere dingen doen op z.n tijd.

Vooral veel "woon/werk" plezier nog daar en genieten met elkaar.

lieve groetjes tiede en dinant.